wtorek, 14 lutego 2012

Dlaczego nie czuję się kochana, choć On twierdzi, że mnie kocha? O sposobach wyrażania bezwarunkowej miłości


Autor: Nina Olszewska
www.centrumharmonia.pl
                                                           

Ludzie mówią różnymi językami miłości. Każdy człowiek ma swój podstawowy język miłości: pewien sposób okazywania uczucia przez rodzica czy partnera, który najsilniej do Ciebie przemawia. Chapman wyróżnił pięć bazowych języków miłości – pięć sposobów, jakimi ludzie okazują i interpretują miłość. Języki miłości, którymi posługują się małżonkowie czy rodzice i ich dzieci, mogą być tak różne, jak język polski i chiński. Kiedy bardzo starasz się wyrazić swoją miłość w języku polskim, to, jeśli ta druga osoba rozumie tylko chiński, nigdy nie uda się Wam zrozumieć, jak wielkim uczuciem darzycie siebie nawzajem. Ludzie w bliskich relacjach, jak małżonkowie czy rodzice i dzieci rzadko posługują się tym samym językiem miłości, co sprawia, iż jedna osoba nie rozumie, co druga próbuje jej zakomunikować.  
Wyrażamy miłość, ale dziecko czy partner wydaje się tego nie dostrzegać, ponieważ dla niego to, co robimy, jest obcym językiem. I to jest kluczowe zdanie, którego sens ukazuje, dlaczego, pomimo iż partnerzy czy rodzice twierdzą, iż kochają partnera/dziecko, to on czy ono nie czują się kochani. Każdy okazuje drugiej osobie miłość w swoim języku, zwykle jest to jednak inny język niż mówi nim druga osoba. Jeśli chcemy czuć się kochane, musimy wiedzieć, jaki język jest naszym podstawowym językiem, by móc o to zadbać. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko czy partner czuli się kochani, musimy wyrażać miłość w języku, który jest im najbliższy.  
Jeśli chcemy skutecznie okazywać swoje uczucia, musimy być gotowi poznać podstawowy język miłości każdego z naszych najbliższych. Jeśli chcemy porozumieć się z drugim człowiekiem, musimy poznać jego język, stąd ważne jest rozpoznać i stosować ów język. Ważne jest też znać pozostałe cztery języki, by lepiej okazywać miłość. Warto jednocześnie pamiętać, iż liczba sposobów wyrażania miłości w obrębie każdego języka jest niemal nieograniczona. Jest pięć języków, a w każdym wiele dialektów, dlatego, choć ludzie mówią tym samym językiem, a innym dialektem, mogą jednocześnie się nie dogadywać, czuć niekochani.

Za Campbellem Chapman mówi, iż wewnątrz każdego człowieka znajduje się „zbiornik emocjonalny”. W trakcie różnych wyzwań w życiu czerpiemy energię ze swoich emocjonalnych zasobów zgromadzonych w owym zbiorniku, który należy wypełniać miłością - bezwarunkową miłością. Jest to miłość bezinteresowna, która akceptuje człowieka takim, jakie jest, a nie jego osiągnięcia, która jest okazywana osobie za to, że jest, a nie za to, jaka jest. To oznacza, iż bez względu na to, co dziecko czy partner robi czy nie robi, nadal ich kochamy. Zapamiętaj: dzieci, wychowane w atmosferze miłości bezwarunkowej, uczą się kochać bezwarunkowo, a dzieci, wychowane w atmosferze miłości warunkowej, uczą się kochać w sposób warunkowy. Tylko osoba, która czuje się prawdziwie kochana, będzie dawać z siebie wszystko, co najlepsze. Jednak, gdy zbiornik miłości jest pusty, osoba czuje się niekochana. Zbiorniki napełniają się, gdy partner czy rodzic posługują się podstawowym językiem miłości danej osoby. Jeśli rodzice nie zaspakajają potrzeby miłości w życiu dziecka, nieustannie będą napotykali na problemy wychowawcze. Rodzice mogą szczerze kochać swoje dziecko, a ono może tego nie odczuwać, jeśli rodzice nie okazują mu miłości w sposób, który najlepiej rozumie – w jego języku miłości. Podobnie jest wśród małżonków.

Każdy z nas może odbierać uczucie miłości we wszystkich pięciu językach. Zwykle jednak posługujemy się jednym podstawowym językiem, który przemawia do nas głośniej i wyraźniej niż pozostałe, który najskuteczniej komunikuje nam, że jesteśmy kochane. Chcąc skutecznie zaspokajać potrzebę miłości swoich dzieci czy partnerów, musimy odkryć ów podstawowy język. Może też tak być, że dana osoba posługuje się dwoma językami miłości jednocześnie. Jeśli dziecko czy partner posiada wyraźny drugorzędny język, powinniśmy skupić się także na nim. Istotą koncepcji języków miłości jest gotowość do przemawiania językiem drugiej osoby, a nie swoim własnym, czyli jest to odpowiedź na pytanie: „Co sprawia, że moja córka lub syn czują się kochani?”, „Co sprawia, że mój partner czuje się kochany?”, jak również „Co sprawia, iż ja czuję się kochana?”.

W kolejnych artykułach przybliżę każdy z pięciu języków, jakkolwiek najpierw przyjrzymy się różnicom pomiędzy zakochaniem a miłością. Zapraszam!

Poniżej zamieszczam literaturę, w której można zapoznać się z koncepcją języków miłości:
Campbell R., Chapman G. (2005). Sztuka okazywania miłości dzieciom, czyli jak sprawić, aby dziecko czuło się kochane. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Campbell R., Chapman G. (2004). Sztuka okazywania miłości dorosłym dzieciom, czyli jak bez wtykania nosa w życie młodych pomóc im osiągnąć samodzielność. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Chapman G. D. (2003). Sztuka okazywania miłości nastolatkom, czyli jak nie tracąc relacji porozumieć się ze swoim zbuntowanym dzieckiem. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Chapman G. D. (2004). Sztuka wyrażania miłości w małżeństwie. Jak okazywać miłość, by twój partner czuł się kochany. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz